شاخص CPI
آموزش بورس (شاخص CPI) در این آموزش مبحث CPI را خواهیم داشت تا از این طریق چگونگی سنجش و تاثیر سطح قیمت های مصرف کننده در اقتصاد را با هم مرور نمائیم.
شاخص CPI:
شاخص قیمت مصرف کننده یا Consumer Price Index معیاری برای اندازه گیری وضعیت سطح قیمت اجناس و خدمات مصرف کنندگان می باشد. از آنجا که این شاخص اقلام با نوسانات بالا از جمله انرژی و مواد غذایی را کاملا در بر می گیرد، نسبت به شاخص تورم مصرف کننده کارا و دقیق تر عمل می نماید.
این شاخص توسط مرکز آمار و ارقام BLS آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و امروزه بسیاری از کشورها مانند ایران از طریق بانکهای مرکزی و دیگر موسسات این شاخص را بعنوان نماگر سطح قیمت های مصرف مدنظر دارند.
نحوه محاسبه:
هر ماه موسسات تحلیلی با استفاده از صدها آیتم مختلف که سبدی از اجناس و خدمات مختلف را در بر می گیرد، میانگین بهای پرداختی را برای یک ماه محاسبه می کنند. داده های مورد استفاده در شاخص قیمت مصرف کننده معمولا به 8 گروه غذا و نوشیدنی ها، مسکن، پوشاک، حمل و نقل، مراقبت پزشکی، تفریح، آموزش و ارتباط و نهایتا سایر خدمات تقسیم می شود.داده های به دست آمده از روش های مختلف، معمولا بر مبنایی از 100 شروع شده و اختلاف آن نسبت به دوره مورد نظر را می توان بعنوان تغییرات سطح قیمت ها اعلام کرد. برای مثال اگر نرخ شاخص برای یک ماه مشخص 126 باشد، به این معناست که مصرف کنندگان بایستی برای سبد اجناس و خدمات موردنظر 26% بیشتر از زمانی که شاخص قیمت 100 بوده بایستی بپردازند.
اهمیت شاخص CPI:
از آنجا که نرخ کلی تورم اجناس و خدمات سطح کشور از طریق شاخص Cpi قابل دسترسی می باشد، با استفاده از الگوهای متوالی می توان نسبت به وضعیت نرخ فروش و بهای تمام شده در شرکت های تولیدی پیش بینی های لازم را انجام داد و این موضوع تاثیر زیادی بر سودآوری و صورت های مالی آنها خواهد داشت.
در واقع اثرات تورمی که از این طریق به دست می آید از لحاظ ارزش جایگزینی کالا و خدمات و نیز میزان فعالیت اقتصادی واحدها نماگر خوبی برای بالابردن کیفیت تحلیل ها خواهد بود.
برای مثال در رابطه با پیش بینی کلیت بازار و همچنین بسیاری از سهامی که از زوایای مختلف بررسی و سپس پیشنهاد خرید داده می شود، این شاخص نیز مورد استفاده قرار می گیرد
آموزش بورس را قدم به قدم و اصولی با ما یاد بگیرید
پکیج آموزشی تصویری بورس در سایت vzshop.ir
اولین نظر را بنویسید!